Hij is eigenaar en CEO van de Mastboom Group, directeur van de Sales Leadership Academy en auteur van het boek 'Your Way of Selling' en vele artikelen in het vakblad SalesManagement. Hij is tevens hoofddocent Sales Leadership aan de HAN University of applied sciences en heeft een vice-chair position bij the international board of world’s largest sales & marketing association SMEI. Ben woonde van 2005 tot 2014 in de Verenigde Staten en is werkzaam geweest in diverse leidinggevende sales- en marketingposities bij grote internationaal opererende organisaties, het MKB en start-ups.
Hij is altijd op zoek naar de ideale sales- en marketingmethodiek. Zijn meest recente kennis deelt hij als veel gevraagd key-notespreker, middels training- en opleidingsprogramma’s en advies- en interimtrajecten.
In de ogen van Ben Mastboom vormen sales en marketing een universeel spel dat de basis vormt voor het bestaansrecht van iedere organisatie: “The true business of every company ... is to get, keep and develop more customers.” (Peter F. Drucker, 1954). Sales en marketing spelen hierbij samen een sleutelrol. Samen creëren zij waarde vóór en ván de klant.
Omdat elke organisatie en elk individu uniek is, is Mastboom groot voorstander van de aanpak om je ‘eigen’ salesmethodiek te creëren. Standaardmethodieken vormen wel een belangrijke inspiratiebron, doch moeten worden aangevuld met de best practices en ervaringen van het bedrijf zelf. Samen met hedendaagse inzichten van ‘thought leaders’ en anderen wordt zo ‘Your way of Selling®’ vormgegeven. De enige methodiek die duurzaam is en past bij de organisatie, haar medewerkers en klanten. En omdat het ‘eigen’ voelt, zal het de resultaten een ‘boost’ geven en blijvend zijn.
"Ik ben commercieel verantwoordelijk geweest voor internationale businessdevelopmentprojecten bij multinationals als ICL, Burroughs en Ramtek. Hierna heb ik mij als zelfstandig consultant gespecialiseerd in crisismanagement voor B2B-bedrijven. Hierbij heb ik steeds een bijzondere belangstelling gehad voor uitdagingen op het snijvlak tussen productie en marketing. In deze functie heb ik in 10 jaar tijd 14 projecten succesvol kunnen afronden.
Van 1998 tot 2012 was ik eigenaar van een moderne, financieel onafhankelijke en succesvolle drukkerij, met een schitterende portfolio - waarin zowel nationale als internationale bedrijven prijkten. In een uitdagende markt hebben we een succesvolle propositie weten te ontwikkelen die aantoonbaar bijdraagt aan de doelstellingen van onze klanten.
In 2003 ben ik, met een aantal mensen, waaronder Ben Mastboom, een vakblad gestart voor de Sales Management Association (SMA). Het blad had de ambitie om naast de leden van de SMA, een platform te bieden voor alle commerciële beslissers in Nederland. Vanuit de positie van een verenigingsblad hebben we SalesManagement uit weten te bouwen tot veruit het grootste commerciële platform in Nederland met meer dan 25.000 lezers per maand . Met als missie om in elk nummer aantoonbaar bij te dragen aan het succes van alle belanghebbenden: lezers, auteurs en adverteerders.
Gedurende mijn hele loopbaan ben ik gefascineerd door mensen. Ze zullen me nooit vervelen, altijd blijven verbazen en soms ontroeren. Onder mijn persoonlijk motto: 'Een leven lang leren', inspireer ik met veel plezier mensen op de gebieden: communication, negotiation, mediation, conflictmanagement, propositionmanagement en business processing."
Paul heeft ruim twintig jaar ervaring in diverse management- en salesfuncties binnen de ICT. In Paul’s meest recente functie was hij commercieel directeur bij Business Objects. Daarvoor is hij ruim 9 jaar actief geweest bij Oracle. Sinds 2006 is hij directeur van Dutopia, een bedrijf gespecialiseerd in verhalen.
Pauls kijk op sales en storytelling: "'Paul is een Storyteller', zei een oud-collega nadat ik was uitgesproken. We zaten met z’n allen aan een grote tafel in de keuken van de Librije en ik had zojuist mijn speech beëindigd voor een medewerker die afscheid nam. Deze opmerking sloeg bij mij in als een blikseminslag. 'Storyteller, storytelling ... zou dat bestaan?', was mijn eerste gedachte. Sindsdien heb ik het niet meer losgelaten, want verhalen zijn voor mij de sleutel naar ons handelen. Zeker in een zakelijke context zijn we juist op zoek naar betekenis. We zijn de afgelopen decennia zo druk geweest met de ratio en feiten, dat we de emotionele betrokkenheid uit het oog hebben verloren. Terwijl, terugkijkend op mijn carrière, het juist de verhalen waren die mij motiveerden. Werken vanuit een visie, onderdeel zijn van een team met een missie, ergens voor staan, onderscheidend vermogen en vertrouwen opbouwen, door te laten zien wie je bent en waar je voor staat."