Masterclass Salesplanning - Accountplan en Verkoopplan

Salesplanning: meer controle door goed gebruik van accountplannen en een salesplan

Deze – ook los te volgen – masterclass uit de Opleiding Accountmanagement (Senior) en de Opleiding Sales Management, is speciaal voor Sales Managers en (Senior) Accountmanagers die sales planning zo willen inrichten dat de gewenste resultaten worden geboekt. 


Na deze masterclass weet u:

  • Hoe u uw Sales Planning zo kunt organiseren dat u zeker weet dat u uw schaarse tijd en andere resources optimaal inzet.

  • Hoe een goed accountplan er uit moet zien, zodat het u en uw klant bij de les houdt om het beste uit de relatie te halen. En hoe dit inzicht geeft in het verleden, maar vooral ook in de mogelijkheden van de toekomst. 

  • Wat de inhoud moet zijn van een goed salesplan zodat het u van maand tot maand en van kwartaal tot kwartaal bij de hand neemt om in control en op koers te blijven.

  • Hoe u vergissingen voorkomt en er winst mee boekt.

"U en uw mensen kunnen en willen na deze masterclass niet meer zonder een goed salesplan en accountplan werken!""

Deze masterclass van 8 uur is gericht op het vooruit plannen en in control zijn. We hebben het over hoe en wanneer u uw resources het beste kunt inzetten. In deze masterclass komt u zowel de beginnende Accountmanager, Sales Manager als ook de doorgewinterde Sales Executive tegen. Zij kiezen voor deze masterclass omdat ze zich herkennen in de volgende uitdagingen:

  • Wat moet er eigenlijk in een goed salesplan staan en hoe voorkom ik dat het salesplan weer in een la verdwijnt en iedereen ‘gewoon’ weer van brandje naar brandje rent?
  • Wat is er voor nodig om meer in control te zijn over waar, wanneer en hoe we onze kostbare sales resources inzetten?
  • Hoe kan een salesplan er voor zorgen dat het juist gemakkelijker wordt om sales targets te halen, je niet harder maar slimmer gaat werken en makkelijker anticipeert en reageert op onverwachte gebeurtenissen?
  • Wat moet er eigenlijk in een goed accountplan staan? Hoe voorkom ik dat het accountplan wordt ervaren als een administratieve last in plaats van een goudmijn van waardevolle klantinformatie?
  • Hoe kan een accountplan mij helpen om op het juiste moment met de juiste mensen over de juiste opportunity’s te praten? 
  • Wat voor soort accountplan hoort bij wat voor soort klant en hoe koppel je dit met CRM, ERP of anderen systemen. En hoe manage je dit allemaal wanneer je niet beschikt over een goed CRM?
  • Kortom… hoe plant u dat u meer in control bent over de dag van morgen en overmorgen. Succes kunt u afdwingen!

Deze masterclass is uniek in z’n soort omdat het in Nederland momenteel de enige Sales masterclass is, die u helpt om nu eens echt een sales planningssysteem op te zetten dat voor ú werkt. Wij helpen u om een planningssystematiek te ontwerpen dat u past als een maatpak. 

Menig organisatie werkt zonder salesplan of accountplan. In die organisaties waar beide sales tools wel zijn geïmplementeerd worden het salesplan ervaren als een jaarlijkse rituele regendans en het accountplan als een administratieve last in plaats van een lust. Tegelijkertijd zeggen een salesplan en een accountplan veel te weinig over de toekomst. Waar willen we over een jaar, een half jaar, een kwartaal of een maand nu precies staan? En belangrijker… wat moeten we concreet doen om daar te komen. Geen wonder dat het salesplan en accountplan meestal niet als een feest worden ervaren.

In alle bedrijfsdisciplines is een adequate planning cruciaal om resources slim in te kunnen zetten, prognoses te kunnen maken en te kunnen reageren op onverwachte gebeurtenissen. Het geeft de organisatie controle en rust, het voorkomt fouten en zorg voor efficiency. Het al dan niet bereiken van concrete doelen, milestones en kritische performance-indicatoren geeft de organisatie aanleiding om te leren en tijdig bij te sturen daar waar het moet. In het bedrijfsonderdeel sales is het niet anders!

"Een adequate planning en gedisciplineerde uitvoering van weloverwogen salesstappen onderscheidt de professionals van de amateurs!”

Deze masterclass reikt u inzichten en kennis aan waar u uw salesplanning op organisatie- en individueel klantniveau nu eens echt goed op de rit kunt zetten. Tijdens de masterclass begint u al met het opstellen van uw salesplan en accountplan waarna u er na de masterclass mee verder kunt. Desgewenst kunnen wij u hier uiteraard bij helpen. U kunt rekenen op:

  • Praktische kennis over hoe, wanneer en wat er in een goed salesplan en accountplan moet staan. ‘What is necessary to have.’ en ‘What is nice to have’? 
  • Inzicht in hoe u er voor zorgt dat de salesplannen en accountplannen er komen zonder dat uw mensen teveel van hun normale salesactiviteiten worden afgeleid. 
  • Handige tools, tips en methoden om alles ‘agile’ aan te pakken.


NB. Deze masterclass 'Salesplanning – Accountplan en Verkoopplan’ is ook onderdeel van de opleiding Accountmanagement (Senior) en opleiding Sales Management. Sales opleidingen die als enige in Nederland op (inter)nationaal post-hbo niveau zijn geaccrediteerd.

Data & locaties:

Wat kost deze Masterclass?

Deze Masterclass Salesplanning - Accountplan en Verkoopplan kost € 495,- excl. btw.



N.B. Mocht u binnen een jaar besluiten om een volledige Sales Opleiding Klassikaal Flexibel bij ons te volgen, dan ontvangt u de prijs van deze Masterclass retour.


Voor wie?

Deze Masterclass Salesplanning - Accountplan en Verkoopplan is speciaal bedoeld voor Sales managers, (Senior) Accountmanagers en ieder ander die een eigen goed werkend sales planningssysteem op wil zetten.